Spring til indhold.

RepairCamps

Hvem er vi?

’RepairCamps på Skoleskemaet’ består af entusiastiske forskere ved AAU Design Lab, der sammen med lærer, elever, Center for Undervisningsmidler, Maker spaces, Skoletjenesten og Future Classroom Lab co-designer, tester og forbedrer vi undervisningsmaterialet til forskellige repaircamps. Projektet er støttet af Spar Nord Fonden.

RepairCamps

Hvem er vi?

’RepairCamps på Skoleskemaet’ består af entusiastiske forskere ved AAU Design Lab, der sammen med lærer, elever, Center for Undervisningsmidler, Maker spaces, Skoletjenesten og Future Classroom Lab co-designer, tester og forbedrer vi undervisningsmaterialet til forskellige repaircamps. Projektet er støttet af Spar Nord Fonden.

Linda Nhu Laursen

Forskningsleder hos AAU Design Lab

"I min forskning er jeg nysgerrig på: Hvad er et produkt lavet af? Hvor kommer materialerne fra? Hvordan kan vi sørge for det får så lang en livstid som mulig? Jeg vil bare gerne forstå hvordan de produkter, vi omgiver os med i hverdagen, fungerer. Og hvordan vi kan få dem til at få et længere liv. Det kalder vi levetidsforlængelse."

Sophia R. Møller

Ph.d.-studerende på Aalborg Universitet

”At gøre hele reparationsagendaen mere håndgribelig har været et hjertebarn fra starten, hvor det i høj grad er lysten og behovet, der har været og stadig er drivkraften. Når man ser lærernes interesse for at integrere Repair Camps i undervisningen, bliver man blot bekræftet i, hvorfor man simpelthen ikke kan lade være med at bygge videre på pilotprojektet."

Kamilla S-H Schmidt

Ph.d.-studerende på Aalborg Universitet

"Reparationsagendaen kan være meget uoverskuelig for børn, men her har Repair Camps formået at gøre det så konkret og håndgribeligt, at børn kan prøve det af på egen krop. De forstår det, og de oplever, at de kan gøre en forskel – især når man ser deres glæde efter en succesfuld reparation."

Katrine Løvgaard

Projektleder hos Spar Nord Fonden

”Sjove og lærerige aktiviteter, som man sammen kan deltage i, er en af de måder, vi kan styrke fællesskaber på. Derfor vil vi også gerne støtte op om Repair Camps; for her lærer børn nemlig i fællesskab om reparation af produkter og at tage ansvar for, hvor længe de kan bruges. Det synes vi er en konstruktiv tilgang til bæredygtighed, hvor alle aldre kan bidrage. Lad os ved fælles hjælp på en mere bæredygtig fremtid i møde.”

Mads Kroer Jensen

Folkeskolelærer på Klostermarksskolen

”I min undervisning er jeg særlig optaget af, hvad det er, der gør naturundervisningen spændende og interessant. Ved at arbejde med reparationer, får man lov til at kigge inden i forskellige produkter og stille spørgsmål som: Hvad mon den bruges til? Hvorfor mon de har sat det sådan sammen? Hvad mon det er, som gør, at produktet ikke virker? Hvis jeg gør dette, kan det så være, at det virker igen?”

Partnere i projektet