Spring til indhold

Havn og by

Teoretisk udblik

Beskrivelse af det teoretiske fundament for forskningsprojektet PoCiRe

Havn og by

Teoretisk udblik

Beskrivelse af det teoretiske fundament for forskningsprojektet PoCiRe

Havne er vigtige økonomiske drivkræfter for byer og regioner, langt ud over deres ofte afsondrede og indhegnede placeringer. Deres indvirkning på land og hav, på mennesker i byer og landdistrikter er omfattende, især hvis skibsfart og maritime hovedkvarterer også er placeret i byen. […]. Havnenes økonomiske fordele strækker sig ofte ud over havnebyen, mens de negative virkninger er lokale.

Carola Hein

I nærværende forskningsprojekt undersøger vi, som beskrevet i indledningen, de komplekse relationer, der eksisterer mellem havne og byer med et særligt fokus på danske havnebyer med internationale færgeforbindelser. Ifølge flere ordbøger er en havn et delvist indesluttet vandområde, hvor skibe kan lægge til og være beskyttet mod strøm, bølger og vind. Afskærmningen mod det åbne farvand kan være naturlig i form af tanger eller øer, eller den kan være kunstigt anlagte dæmninger og moler (Danske Havne 2015). 

I denne optik er en havn blot den fysiske lokalitet, hvor en transport kan startes eller afsluttes, eller hvor skift mellem sø- og landtransport kan finde sted (Ibid). En havneby kan i forlængelse heraf defineres som den by, der er lokaliseret ved en sådan havnefacilitet. 

En havn er dog langt mere end blot en fysisk lokalitet, idet den har stor betydning for både sin by og sit oplands kontakt til omverdenen (Ibid:1). I den danske lov om havne (LBK nr. 116 af 24/01/2024) skelnes der mellem erhvervshavne, som varetager ekspedition af gods, køretøjer, personer og landinger af fisk, og havne, som ikke anvendes erhvervsmæssigt. Erhvervshavne er knudepunkter for aktiviteter i forbindelse med transportkæder, hvilket giver en række lokaliseringsfordele for eksempelvis cargovirksomheder, maritime servicevirksomheder, fiskeri og fødevareindustri, transporttunge industrier (såsom råvarer og energiforsyning) osv. (Danske Havne 2015). Erhvervshavne er således ofte knudepunkter for en eller flere af følgende aktiviteter (Ibid:3): 

  • Færgetrafik - både passagerer og gods
  • Godstransport - olie, bulk og containere
  • Spedition og logistik
  • Fiskeri og fiskeindustri - herunder eksport og handel
  • Energiproduktion
  • Offshore energi - montage, transport og service
  • Råvareforsyning - f.eks. foder
  • Fødevarer - f.eks. sukkerproduktion
  • Maritim industri - udrustning, nybygning og reparation af skibe
  • Servicevirksomheder
  • Affald og genbrug
  • Råstofforsyning og industri - f.eks. cementindustri
  • Krydstogt - servicefaciliteter, transport m.v.
  • Turisme og fritid 

I en samfundsmæssig optik kan havne derfor forstås som vigtige funktionelle overgange mellem landsiden og vandsiden og som knudepunkter for vigtige samfundsmæssige funktioner. 

Havne som neutrale punkter i globale logistiknetværk
En havn som et sted
Havnebyer som mobilitets- og stedaktører
Havnebyens konkurrerende interesser
En teoretisk prisme: Mellem transitby og leveby
Eksisterende forskning om havnebyer: Stigende rumlig opdeling mellem havn og by
Undersøgelsens teoretiske forståelsesmodel