Department of Architecture, Design, and Media Technology

Sæt teknologi der gør en forskel på skemaet

Hvordan udvikler man teknologi, der hjælper mennesker? Hvordan inkluderer vi andre kulturer, når vi udvikler ny teknologi? Det ved vi noget om på medialogi-uddannelsen, og vi vil gerne lære dine elever mere om det. Her finder du vores tilbud til ungdomsuddannelser. Vi kommer gerne ud til jer - men spørg os også, hvis I er en skoleklasse, der gerne vil besøge os i Aalborg.

Last modified: 27.01.2022

Oplæg eller Workshop: Teknologi gør en forskel! Fra apps der hjælper til Nye teknologier i Afrika

Det er lettere end nogensinde at skaffe sig ny teknologi. I dag kan man købe VR-briller i Elgiganten og på tilbud i Netto. Teknologi kan bruges for sjov – men teknologi kan også gøre en stor forskel i folks hverdag. I oplægget her får eleverne indblik i, hvordan man udvikler teknologi, der gør en forskel for andre mennesker. I får besøg af unge medialoger, der viser og fortæller, hvad man arbejder med som medialog! De har virtual reality-briller med, som eleverne kan prøve, og så fortæller de om spændende projekter, hvor de selv har testet ny teknologi af, bl.a. i ørkenen i Namibia.

Tid: fra 2-4 lektioner

Passer til en dobbeltlektion eller som indhold i temadag. Ved to dobbeltlektioner eller længere kan fx udvides med mini-workshop i virtual reality eller i at designe apps.

Relevant for bl.a. følgende fag:

IT, Kommunikation og IT, mediefag, teknologi
Samfundsfag, innovation, kulturforståelse

Kontaktpersoner:

Emilie Arendttorp, emna@create.aau.dk og Milo Marsfeldt Skovfoged, mmsk@create.aau.dk

Smagsprøve på udvikling af VR-teknologi i Namibia

Workshop: Design din egen app!

Hvis du kigger på din telefon eller tablet, så er den fyldt med apps. Spil-apps, sundheds-apps, sociale medier. Men hvordan udvikler man egentlig en app, som andre kan bruge til noget? Det ved medialoger noget om! I får besøg af en ung medialog, der i en workshop lærer eleverne, hvordan man designer en app. Her lærer I om de første skridt i app-udvikling: at være arbejde med apps på papir. Eleverne kommer til at være kreative, arbejde med idé-udvikling og målgrupper. Men I får gode eksempler på apps med, og vi viser jer også af den tekniske side ved at arbejde med apps.

Tid: ½ skoledag

Relevant for bl.a. følgende fag:

IT, Kommunikation og IT, mediefag, teknologi
Samfundsfag, innovation

Kontaktpersoner:

Emilie Arendttorp, emna@create.aau.dk 

Workshop: Game Jam

Byg et spil på en dag og lær nye tips og tricks. Det er både sjovt og lærerigt. Game Jam er for klassen, der har lyst til at prøve kræfter med at udvikle et computerspil på en dag. I får besøg af meget erfarne undervisere fra medialogi-uddannelsen på AAU, som giver input og feedback hele dagen. Til Game Jam får de indblik i fx programmering, grafik, idégenerering og projektstyring og platformen Unity. 

Tid: En hel skoledag

Forberedelse:

Eleverne skal have adgang til computere, og platformen Unity skal være installeret inden undervisningen. Evt. andre programmer og forventninger til indhold aftales ved henvendelse.

Relevant for bl.a. følgende fag:

IT, Kommunikation og IT, mediefag, teknologi, programmering
Samfundsfag, innovation

Kontaktpersoner

Andreas Møgelmose, anmo@create.aau.dk og Kasper Rodil, kr@create.aau.dk

Smagsprøve fra Game Jam på Medialogi - spil udviklet på fem dage

Oplæg & debat: Ansigtsgenkendelse & kunstig intelligens (AI)

Teknologier som ansigtsgenkendelse og kunstig intelligens fylder mere og mere i den offentlige debat og forventes at få en ganske stor indflydelse på fremtidens samfund. Tænk blot på hvordan din telefon nu kan genkende dit ansigt, eller på hvorfor politiet opsætter nye overvågningskameraer rundtomkring i samfundet. Men hvordan virker disse teknologier egentlig?  Og hvilke etiske dilemmaer følger der med den slags teknologier? Vi tilbyder et foredrag om, hvordan AI og ansigtsteknologierne fungerer, hvor vi præsenterer forskellige samfundsmæssige og etiske udfordringer som følger med sådanne teknologier – efterfulgt af diskussion af, hvordan sådanne teknologier påvirker samfundet og individet nu og i fremtiden.

Vægten mellem teknologi og etik kan tilpasses i forhold til de enkelte klasser og deres ønsker/behov.

Tid: En halv skoledag

Forberedelse:

Som udgangspunkt behøves ingen forberedelse. Men kan tilpasses til den enkelte ved fx at læse/arbejde med baggrundsmateriale og/eller se relevante film.

Kontaktperson:

Professor Thomas Moeslund, tbm@create.aau.dk

Læs mere info på AAU's tilbud til gymnasier 


Andre spændende tilbud til skoleskemaet

På AAU's gymnasieplatform er der mange andre spændende tilbud - også fra os. Tjek links i overskrifter, hvis du gerne vil læse mere end de korte præsentationer herunder.

AUtomatisk brætspilsdommer

At spille brætspil fredag aften med gode venner er fantastisk underholdning. Men mange spil kræver en besværlig omgang pointberegning til slut. Kan vi ikke bare få vores telefonkamera til at gøre det for os? Her får I en praktisk workshop, hvor vi lærer hvordan digitalkameraer fungerer, og hvordan vi udvikler software, der kan lave automatisk billedanalyse – og i sidste ende automatisk beregne point for brætspillet King Domino. En fantastisk mulighed for at lære, hvordan software virker ”under motorhjelmen”. Eleverne skal blot medbringe computere. Aktiviteten kan tilrettelægges, så den passer til elever både med og uden programmeringserfaring.

Læs mere og book en aftale

Byg dit eget display

Eleverne får en praktisk introduktion til fremstilling af fleksible, gennemsigtige skærme i frit format baseret på elektrokromisme. Målgruppen behøver ikke at have erfaring med at prototype. Udover prototyping ved hjælp af en nem monteringsproces, vil eleverne lære det væsentlige for design og prototyping af ekstremt energieffektiv grafik.

Læs mere og book en aftale

DIgitale teknologier, kulturarv og oprindelige folk

Moderne teknologier som Virtual Reality, lidt ældre teknologier såsom smarte mobil-telefoner og pc’ere er konstruerede og er indlejrede primært med en vestlig verdens kultur. Men ikke alle mennesker på jorden er ens, det er ikke altid lige logisk hvordan digitale teknologier fungerer og bliver brugt. Her får eleverne indblik i, hvordan man kan gentænke (og genforstå) digitale teknologier, når målet er at designe og digitalisere kulturarv med oprindelige folk. Baseret på eksisterende forskning vil underviseren tage klassen med på en digital læringsrejse til det sydlige Afrika.

Læs mere og book en aftale

musikteknologi

Musik er overalt, og næsten alle har en yndlingssang, som de kan lytte til dag efter dag. Det ved virksomheder som Apple, Google og Spotify, og derfor har de brugt en masse tid og kræfter på at udvikle intelligente systemer, der er i stand til at skabe afspilningslister, der er skræddersyet til ens humør, interesser og daglige aktiviteter. Men hvordan fungerer disse teknologier egentlig? Hvilken slags algoritmer kan bruges til at analysere musik? Kan sådanne teknologier overhovedet bruges til at skabe ny musik?

Læs mere og book en aftale