Department of Architecture, Design, and Media Technology

Nye medialogi-studerende bygger computerspil på fem dage

The Adventures of Gob, Nuclear Man, Grove Guardian, Sun Run og Raceycle er spritnye spil fra 1. semester medialogi-studerende. De udviklede spillene på blot en uge på CREATE, da der var Game Jam med temaet ”grøn energi”.

Last modified: 02.11.2021

Blandt computersummen, ledninger på bordene og lys overalt sidder de studerende i grupper og arbejder ved hver deres computer. På skærmene begynder forskellige figurer så småt at se dagens lys. Koncentrationen blandt de studerende er ikke til at tage fejl af. 

Game Jam er en intensiv begivenhed! De studerende bliver inddelt i grupper, der på bare fem skal designe og bygge et spil op fra bunden. Det giver dem muligheden for at prøve hele processen med at designe et spil fra start til slut.

The Adventures of Gob løb med sejren

Alle er virkelig kreative. Men der blev kåret en vinder på den sidste dag af Game Jam af et dommerpanel bestående af professionelle fra spilindustrien. Det var bestemt ikke et let valg for dommerne, da alle de studerende fik udarbejdet nogle fede spil. Men en vinder skulle findes, og i sidste ende blev det gruppen bag spillet ”The Adventures of Gob”, der løb med sejren.

To af dommerne var fra Bedtime Games og de havde medbragt sponsorpræmier til vindergruppen, en dommer var fra Ink to Pixels og den sidste dommer var fra Game Hub Denmark.

De lærer at anvende viden i praksis

Inspirationen til eventet kommer blandt andet fra CREATE Jam, hvor studerende på tværs af semestrene udvikler computerspil på 48 timer. Game Jam er drevet af Kasper Rodil og Andreas Møgelmose fra Institut for Arkitektur, Design og Medieteknologi. Fokus har været, at de studerende på kort tid skal kunne anvende den læring, de har fået. Til Game Jam kan de bruge deres nye viden om både programmering, grafik, idégenerering og projektstyring, og se det hele spille sammen i spilmotoren Unity. Det er vigtigt at kaste dem ud i det praktiske.

”Det er vigtigt at give dem en succesoplevelse. Så får de måske blod på tanden, og de synes, det er spændene at komme i gang med at lave spil. Det at være nørdet og have det sjovt kan også være fagligt, ” siger Kasper Rodil.

Game Jam giver de studerende meget relevant viden med i rygsækken, de kan tage med videre i deres uddannelse. De studerende har også mulighed for at arbejde videre med deres spil i semesterprojektet.

Arrangementet blev støttet af Game Hub Denmark.

Læs mere om Game Hub Denmark